check
המעבדה לארכאולוגיה חישובית | החוג לארכאולוגיה והמזרח הקרוב הקדום

המעבדה לארכאולוגיה חישובית

המעבדה לארכיאולוגיה חישובית

המעבדה לארכיאולוגיה חישובית רותמת כלים מתמטיים וחישוביים לטובת התיעוד והמחקר הארכיאולוגי. הסורקים התלת-ממדיים המתקדמים במעבדה מייצרים מודלים דיגיטליים של מגוון רחב של ממצאים, החל מכלי אבן פרהיסטוריים, דרך כלי חרס, מטבעות ופסלונים ועד גלעיני זיתים. באמצעות תוכנות שפותחו במעבדה, המודלים מעובדים לצורכי תיעוד, מחקר, פרסום ותצוגות מוזיאוניות. חברי המעבדה פיתחו מספר תוכנות מוכוונות-מחקר, המיועדות לסוגי ממצא שונים: Pottery-3D, אשר פותחה ע"י ד"ר אבשלום קארסיק ופרופ' עוזי סמילנסקי, עבור קרמיקה ופריטים בעלי ציר סיבוב, Artifact-3D עבור כלי צור ופריטים שאינם סימטריים, התוכנה החדשה ArchCUT-3D שמכוונת לתיעוד ואנליזה של חרוטות, וכן AGMT-3D המאפשרת לבצע השוואה צורנית בין ממצאים.

מ. חישובית  צילום: טל רוגובסקי

Pottery-3D

תוכנה זו פותחה לתיעוד ולמחקר של פריטים בעלי ציר סימטריה סיבובית. היא פותחה עבור שברי חרסים וכלי חרס שלמים, אך משמשת גם לחומרים אחרים כגון אבן וזכוכית. התוכנה מפיקה מהמודלים התלת-ממדיים פרופילים מדויקים של חתך הכלי במטרה להפיק ציור מדויק. בנוסף להפקת התיעוד האוטומטי, התוכנה ממיינת אוטומטית את שברי החרסים בהסתמך על המאפיינים הצורניים הנמדדים מתוך הפרופילים של שברי הכלים. מאפיינים אלו כוללים את הקוטר המקסימאלי של הכלי או גובהו, ההטיות והזיווים של הצוואר והגוף, והפיתולים העדינים של השפה. גודל הקוטר חשוב על מנת למיין את השבר לפי טיפוס הכלי, בעוד שההטיות והזיווים של הצוואר והגוף חיוניים בשלב הראשוני של המיון, שבו מנסים להבחין בין כלים מאותו טיפוס שיוצרו באתרים שונים, או אפילו לנסות להבדיל בין כלים שנוצרו באותו אתר אך בידי קדרים שונים. בנוסף, התוכנה מאפשרת לייצא מגוון של מדדים מדויקים כמו נפח הכלי.

Artifact-3D

תוכנה זו פותחה במטרה לתעד ולחקור כלי צור, אך מתאימה מאוד למגוון של ממצאים ארכיאולוגיים כמו פריטי אבן, פריטי אמנות וצלמיות, עצמות, ממצאים בוטניים, פריטים ארכיטקטוניים ועוד. התוכנה מאפשרת לבצע העמדה מדויקת ועקבית של הממצאים, כך שניתן להעמיד ולמדוד אותם באותה הצורה בדיוק שוב ושוב. לאחר ההעמדה ניתן להפיק מספר מבטים וחתכים של הפריט, וכן מגוון מדדים מטריים מדויקים כמו אורך ורוחב בנקודות קבועות, זוויות בין משטחים ועוד. למשל, בכלי זה ניתן היה להגדיר בצורה מתמטית את הסימטריה והחספוס של כלים דו-פניים ונעשו ניסויים לקשר בין מאפיינים אלו לכרונולוגיה.

סריקת חרוטות בבקעת תמנע, צילום: לירון נרונסקי

ArchCUT-3D

התוכנה פותחה במטרה לעקוב אחר הטופוגרפיה לאורך מקטע נבחר בחרוטות. היא מפיקה רצף של חתכים תלת-ממדיים. רצף זה מאפשר לבחון את מאפייני החתך וכן את טיבעה של החרוטה לכל אורכה. הניתוח המורפולוגי של כל חרוטה והיחסים בין הקווים מאפשר אפיון של רצף הפעולות בתהליך ייצור החרוטה.

AGMT-3D

התוכנה מאפשרת לבצע השוואה צורנית בין ממצאים ארכיאולוגיים כך שניתן להגדיר עד כמה ובאיזה אופן צורותיהם של שני ממצאים שונות אחת מן השנייה. בעזרת התוכנה ניתן לבטא באופן כמותני ואובייקטיבי את מידת השונות הצורנית במכלול כלים מאתר או מתקופה מסוימת, וכן להשוות עד כמה מכלולי כלים דומים או שונים אחד מן השני. התוכנה מאפשרת מדידה של מאפיינים צורניים בעלי חשיבות ארכיאולוגית, כגון סימטריה ורגולריות ומגוון רחב של אפשרויות ויזואליזציה. התוצאות המתקבלות מאפשרות לבחון ולבסס השערות בנוגע לקשר ולהשפעה בין אתרים ותקופות ארכיאולוגיות שונות.

 

 

צור קשר:

02-5882118

comp.arch@mail.huji.ac.il

Computational Archaeology Lab Facebook