check
המדור לארכיאולוגיה פרהיסטורית | החוג לארכאולוגיה והמזרח הקרוב הקדום

המדור לארכיאולוגיה פרהיסטורית

רוצים לשאול משהו? דברו איתנו

מזכירה לעניינים אקדמיים

גב' אורנה אבידר

בניין ארכאולוגיה, חדר 503

02-5882404
ornaa@savion.huji.ac.il

יועץ לתואר בוגר

 ד"ר איגור קריימרמן

 kreimerm.igor@mail.huji.ac.il

ראש החוג

 פרופ' עוזי ליבנר
uzi.leibner@huji.mail.ac.il

המדור לארכיאולוגיה פרהיסטורית

תחומי העניין של המדור הוא בפרהיסטוריה האנושית למן ההופעה הראשונה של תרבות חומרית באפריקה לפני למעלה מ-2 מיליון שנה ועד המעבר להתיישבות קבע וייצור מזון לפני כ-10,000 שנה. הפרספקטיבה הגיאוגרפית היא גלובלית, עם התמקדות באזור הלבנט.

תכנית הלימודים הבסיסית של המדור כוללת קורסים שמתמקדים בהיבטים שונים הקשורים בהבנת האבולוציה של התרבות האנושית ושל מערכות תרבותיות. מלבד קורסי המבוא הכלליים, הלימודים המתקדמים כוללים קורסים המתמקדים בפרהיסטוריה הלבנטינית, קורס היכרות מעשי בטכנולוגיית סיתות אבן, אמנות פרהיסטורית, התפתחות חברות מורכבות, ציידים-לקטים בארכיאולוגיה ובאתנוגרפיה, אבולוציה ביולוגית של הומינינים והכרת השלד. בנוסף, בכל שנה ישנם קורסי בחירה (שנתיים או סמסטריאליים) העוסקים במגוון רחב של נושאים. לדוגמא, בשנים האחרונות היו מספר קורסים בנושאים אזוריים על הפליאולית התחתון באפריקה, הפליאולית התיכון באירופה, האכלוס של אוסטרליה והעולם החדש, תחילת החקלאות בצפון אמריקה, וכן קורסים בנושאים של סגנון, מערכות קבלת החלטות, דיאטה, המצאה וחדשנות, ועוד רבים נוספים. חלק מהקורסים הללו פתוחים גם לסטודנטים ממדורים אחרים וכן גם לסטודנטים מחוגים אחרים באוניברסיטה.

1prehistory

חלק מההוראה מתרחשת בשטח, בדמות קורסי-שטח אינטנסיביים שמוקדשים לנושאים ספציפיים או טיולים לאתרי-מפתח בפרהיסטוריה הלבנטינית והעולמית כגון עובדייה, מערת טאבון ומערת קפצה, עינן ושער הגולן. לימודי המחקר בתארים מתקדמים מתבססים על תכניות לימודים הנבנות בייחוד בעבור הסטודנטים. אנו מעודדים את תלמידי המחקר להשתתף בקורסים בתחומים חיצוניים מגוונים מחוץ לחוג כדי להעשיר את הידע של ולהוסיף להם כלים אינטלקטואליים נוספים.

במדור ישנם כ-4 מרצים קבועים וכ-2 עוזרי הוראה. קורסי-התמחות מועברים לעיתים על ידי מורים מן החוץ על-מנת שנוכל לאפשר שיעורים במגוון רחב של נושאים. ישנן אפשרויות והזדמנויות רבות להשתתפות בחפירות ארכיאולוגיות פרהיסטוריות, מתקופות שונות. חברי הסגל של המדור מעורבים בפרויקטים מחקריים בישראל, גיאורגיה ואתיופיה. תלמידי המחקר שלנו, הן בתואר שני והן בתואר השלישי, מעורבים בחפירות אלו.

2prehistory

המדור מחזיק באוסף כלי-צור גדול הכולל פריטים בעיקר מדרום הלבנט, אך גם מאפריקה ואירופה. אוספי המדור כוללים מכלולי-צור מאתרי-מפתח כמו עובדיה, גשר-בנות-יעקב, מערת היונים, ומערות קפצה, כבארה ועמוד, אתרי האפיפליאולית מעמק הירדן, כפר החורש ועוד. אוסף השוואתי של עצמות בעלי-חיים והאוספים הארכיאוזואולוגיים מאתרים אלו מוחזקים במחלקה לאקולוגיה, אבולוציה והתנהגות בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית.

3prehistory