על המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית

הארכאולוגיה הייתה אבן פינה בחזון האוניברסיטה העברית מיום הקמתה, באשר היא מאגדת את שלושת התחומים שהאבות המייסדים הגדירו כמרכזיים לאוניברסיטה הלאומית של העם היהודי: מצוינות מדעית, שימור המורשת היהודית, וחקר ארץ ישראל. האוניברסיטה ביצעה את חפירתה הראשונה כבר ב-1929, עוד בטרם החלו לימודי הארכאולוגיה באופן מסודר. 

המכון לארכאולוגיה נוסד ב-1934 כ"מחלקה לארכאולוגיה של האוניברסיטה העברית בירושלים". ב-1936 הוקם על הר הצופים "בית הנכות לעתיקות היהודים" (כיום האגף הישן של המכון), "בית הנכות" וה"מחלקה" הפכו להיות ה"מכון לארכאולוגיה" בשנת 1967, כאשר המחלקה לארכאולוגיה ובית הספר למשפטים היו היחידות הראשונות של האוניברסיטה העברית לחזור לקמפוס הישן על הר הצופים.

The façade of the Museum for Jewish Antiquities (1941). The Hebrew  University Photo Archives.

 

בעקבות מלחמת העצמאות הפך הר הצופים למובלעת ישראלית בשטח ירדני והפעילות האקדמית על ההר פסקה. הלימודים והמחקרים התקיימו במתחם טרה סנטה ובמבנים שונים ברחבי העיר עד בנייתו של קמפוס האוניברסיטה בגבעת רם (1958). למכון לארכאולוגיה היו משרדים, מעבדות מחקר ומחסנים בשכונת טלביה, בעמק רפאים ובממילא. 

בניין המכון לארכאולוגיה בגבעת רם (1959) השקיף מצפון אל רחבת הכניסה הראשית לקמפוס. במבנה מערך של חדרים ומעברים הבנויים סביב חצרות פנימיות שנועדו להכניס אור טבעי. קירות האבן מסתיימים בשורה של חלונות ומעליהם קורת בטון חשופה, אלמנטים המעניקים דגש אופקי למבנה. הבניין נקרא על שם אליזבת מלכת בלגיה שהשתתפה בטקס חנוכתו. כיום משמש כמשכנו של ארגון ג'וינט ישראל.

The Museum building on Mount Scopus upon the completion of construction (1941). The Hebrew University Photo Archives.

 

מאז הקמתו היה המכון מעורב במספר גדול של חפירות ארכאולוגיות המתפרסות על כל התקופות הארכאולוגיות - מתקופת האבן ועד לתקופה המוסלמית.  רבות מן החפירות המכוננות של הארכאולוגיה הישראלית וחפירות חשובות בקנה מידה עולמי בוצעו על-ידי מכון זה.

The Student Club and the Museum building, view from the south (1940's). The Hebrew University Photo Archives (Photo Alfred Bernh

 

במה עוסקת הארכאולוגיה?

הארכיאולוגיה חוקרת את תולדות האדם מראשית הופעתו על פני כדור הארץ ועד ימינו.

אנו עוסקים בכל מגוון ההיבטים של ההתנהגות האנושית, כגון: היציאה מאפריקה, הופעת האדם המודרני, המהפכה החקלאית, ביות צמחים ובעלי חיים, ריבוד חברתי, המהפכה העירונית, תיכנון עירוני, דגמי ישוב, מסחר וקשרים בינלאומיים, מנהגי קבורה. סוגי הממצא שאנו חוקרים כוללים: כלי צור, כלי מתכת, כלי חרס, צלמיות, פסלים, ציורי קיר, חותמות, כתובות, מטבעות ופסיפסים.

בקיצור, אנו חוקרים הכל.

 התנהגות וקוגניציה, דמוגרפיה, כלכלה, דת ופולחן, אמנות, ארכיטקטורה, הגירת אוכלוסייה, ועוד ועוד. במחקר הארכאולוגי משלבים באופן הדוק מחקרים מתחומים אחרים: היסטוריה, אבולוציה, גיאולוגיה, אנתרופולוגיה, סוציולוגיה, כלכלה, גיאוגרפיה, אקולוגיה, מדעי הסביבה, כימיה, אמנות, לימודי מקרא, מדע הדתות, שפות ותרבויות עתיקות. מסיבות אלו, מתקיים באופן טבעי בארכיאולוגיה מחקר בין-תחומי (אינטרדיסציפלינרי), ולימודים משולבים של ארכיאולוגיה עם כל אחד מהתחומים שהוזכרו הוא לפיכך בעל ערך רב.  מיקומה הייחודי של הארכאולוגיה, בין מדעי הרוח, החברה והטבע מאפשר שפע של שילובים, מרחיב את האופקים ומעודד התמחות בתחומים שונים ומגוונים. 

בשל מיקומה של ארץ ישראל בין אפריקה, אסיה ואירופה, האזור נחשף לכל השלבים המרכזיים בהתפתחות האדם והתרבות האנושית. כאן עברו "היציאות מאפריקה" - התפשטות האדם ממולדתו הביולוגית לעבר שאר העולם. כאן התרחשה "המהפכה הנאוליתית", שכללת את ביות הצמחים ובעלי החיים ואת המצאת החקלאות. בסמוך, במסופוטמיה ובמצרים, התרחשה "המהפכה העירונית", בה התגבשו חברות עירוניות-מעמדיות עם מוסדות שלטון וכתב. בארץ ישראל הומצא, ומכאן הופץ לרחבי העולם, כתב האלפבית, המאפשר קרוא וכתוב לכל אדם. כאן גובשו הדתות המונותאיסטיות: יהדות, נצרות, ובסמוך - האיסלאם. מכל הסיבות הללו, ארץ ישראל תופסת מקום מרכזי בארכאולוגיה העולמית. 

כמו כן, חוקרים מהאוניברסיטה העברית, ממספר חוגים, מבצעים חפירות ומחקרים בסין, מונגוליה, טג'קיסטאן, גיאורגיה, טורקיה ואתיופיה, וזוהי האוניברסיטה היחידה בארץ שארכיאולוגיה נחקרת בה בהיקף עולמי.

תמונה

מה עושים עם התואר שלנו?

קודם כל, חופרים. אצלנו זו אינה מילת גנאי!

המטרה העיקרית של המכון לארכאולוגיה באוניברסיטה העברית היא להכשיר ארכאולוגים חוקרים, כאנשי מקצוע באקדמיה, ברשות העתיקות ובמוזיאונים. כל מי שמתמחה במסלול לארכיאולוגיה מחקרית מקבל הכשרה מקיפה לעבודת שדה ארכיאולוגית, ותעודת חופר.

בישראל מועסקים מאות רבות של ארכיאולוגים. המעסיק העיקרי בתחום היא רשות העתיקות, וכאן יש מגוון גדול של אפשרויות להתמחות: בפיקוח ושמירה על עתיקות, בחפירות ארכיאולוגיות, בסקרים ארכיאולוגיים, בעיבוד ממצאים, בפרסומים מדעיים, בחינוך, בשימור ממצאים ואתרים, באוצרות ממצאים ובהכנת תערוכות למוזיאונים.

בארץ יש מספר רב של מוזיאונים המציגים עתיקות וממצאים ארכאולוגיים לציבור. כל אחד מאילו מעסיקים ארכאולוגים באוצרות הממצאים, בארגון תערוכות ובמחקר. ישנם גם ארכאולוגים המועסקים ברשות הטבע והגנים, האחראים על אתרי העתיקות המרכזיים בארץ, דוגמת מצדה, קיסריה, מגידו, בית שאן, חצור, דן, ערד, עין גדי, ממשית ועבדת. מורי הדרך בארץ לומדים ארכאולוגיה באופן אינטנסיבי במסגרת קורס ההכשרה, מאחר שחלק גדול מהאתרים המושכים לארץ תיירים הם אתרים ארכאולוגיים, המציגים את ההיסטוריה המיוחדת של ארץ ישראל. 

בכל אוניברסיטה בארץ ובמגוון מכללות יש מכון או חוג לארכיאולוגיה. בחוגים אלו קיים צוות מורים וחוקרים המלמד את הסטודנטים מגוון של היבטים מתחום הארכאולוגיה, ומכשיר את הדור הבא של מורים וחוקרים.

פרט לאלו, קיימים בארץ מספר בתי ספר תיכוניים עם תכניות לימוד בארכאולוגיה, ואחרים המעסיקים בוגרי ארכאולוגיה כמורים במקצועות שכנים (היסטוריה, גיאוגרפיה, מדעים, מקרא, של"ח). על מנת ללמד בבתי ספר נדרשת במקביל, או לאחר לימודי הארכאולוגיה, תעודת הוראה, ולמעוניינים מומלץ לשלב את הארכאולוגיה עם אחד התחומים הנ"ל וללמוד לתעודת הוראה.

רוב הארכאולוגים מתחילים לעבוד במקצוע עם קבלת תואר בוגר, אך כמעט כל המועסקים הקבועים הם בעלי תואר מוסמך או דוקטור. העוסקים בארכאולוגיה רואים בה מטרה וייעוד ולא רק פרנסה. מעטות החוויות שישוו לחשיפת חפץ שלא ראה אור אלף, או מאה-אלף, שנה. על כך יעידו מאות המתנדבים, מילדי בית ספר ועד גמלאים מהארץ ומחו"ל, המשתתפים במיזמים ארכאולוגיים כל שנה. כך גם מאות-אלפי המבקרים באתרים ארכאולוגיים ובמוזיאונים. העניין הרב בארכאולוגיה בא לידי ביטוי בעיתונות הכתובה והמשודרת, המדווחת כמעט כל שבוע על ממצא ארכיאולוגי חדש שנחשף לאחרונה. החשיפה הציבורית של הארכאולוגיה בתקשורת העולמית והישראלית היא בעשרות מונים מעבר למשקל הסגולי של הארכאולוגיה במכלול המדעים, ומעידה על מקומו המרכזי של התחום עבור הציבור הרחב במדינת ישראל.

פסיפס מציפורי

למה ללמוד במכון לארכאולוגיה?

מדורי הלימוד שלנו

אצלנו חוקרים מערות ואתרים בנוף פתוח, אותם יצרו חברות ציידים ולקטים של מיני אדם קדומים. באתרים אילו אנו מוצאים כלי אבן מצור, בזלת ואבן גיר. כאן גם נחשפות עצמות בעלי חיים שנאכלו על ידי בני האדם הקדומים, ועל פיהן אנו למדים שבעבר חיו בארץ ישראל גם פילים, היפופוטמים, תנינים ומגוון חיות שכבר נכחדו. בחפירות שלנו מחשף האתר הקדום ביותר בארץ, עובדיה שבעמק הירדן, שגילו 1.4 מיליון שנה. במערות הכרמל שליד חיפה נמצאו הקבורות הקדומות בעולם, שגילן כ-100,000 שנה. לפני כ-11,000 שנה החלה המהפכה החקלאית, ואנשים החלו בביות צמחים ובעלי חיים. המעבר להתיישבות קבע הביא לפיתוח טכנולוגי מואץ שכלל הפקת סיד, ייצור כלי חרס, ויציקת כלי מתכת.     

המדור לארכיאולוגיה מקראית

אנו חוקרים תרבויות עירוניות, בעלות כתב, שהקימו ערים בצורות, בתי מגורים ורחובות, ארמונות ומקדשים. מגוון הממצאים בחפירות שלנו מגוון מאוד וכולל כלי חרס, כלי מתכת, כלי זכוכית, פסלים, כתובות, ומכלולי קבורה. בחפירות המכון בחצור נחשפה העיר הכנענית הגדולה בארץ, ששיטחה כ-800 דונם, ובה נמצאו פסלי אלים מברונזה ופסלי אריות מבזלת. התרבות הכנענית, בהשפעת התרבות המצרית, פיתחה את כתב האלף-בית, המצאה גאונית המאפשרת קרוא וכתוב לכל אדם.  

בסביבות שנת 1200 לפנה"ס מתחילה תקופת הברזל, המתוארת גם במסורת המקראית. משלב זה חפרנו אתרים ממגוון תרבויות: הפלישתית, הפניקית, התנחלות בני ישראל, ימי דוד ושלמה, ימי ממלכות ישראל ויהודה, עד חורבן בית המקדש הראשון בידי הבבלים בשנת 586 לפנה"ס. אנו מתמודדים בקשר בין ארכיאולוגיה ומקרא, ובשאלות היסטוריות הקשורות בממלכות יהודה וישראל ויחסיהן עם מעצמות המזרח הקרוב: מצרים, אשור ובבל. 

התקופה הפרסית נמשכה מהמאה השישית ועד סוף המאה השלישית לפנה"ס, כאשר כל האזור היה תחת שליטה של האימפריה הפרסית, תקופה המוכרת במסורת המקרית כימי עזרא ונחמיה. 

ארכיאולוגיה מוסלמית

ארכיאולוגית של ימי הביניים והעת החדשה, עוסקת במחקר התרבויות הארכיאולוגיות המאוחרות ביותר באזורנו, התרבות המוסלמית והצלבנית. אילו הותירו אחריהן שרידים מרשימים של ערים ומבצרים.   

אשורולוגיה

במסגרת לימודי המזרח הקדום ניתן להתמחות בתרבויות העתיקות של מסופוטמיה (עירק וסוריה). כאן לומדים שפות עתיקות, שומרית ואכדית, ואת ההיסטוריה, התרבות והדת של התושבים הקדומים. 

אגיפטולוגיה

ניתן להתמחות אצלנו בשפה והתרבות של מצרים העתיקה, בעולמם המרתק של הפרעונים ותרבותם. מצרים העתיקה, כמרכז תרבות רב עוצמה, השפיעה על התרבות המקומית בכנען, ועל עולם המקרא.   

תוכנית הוראה בארכיאולוגיה

בבית ספר לחינוך ניתן ללמוד לתעודת הוראה בתחום הארכיאולוגיה. קראו עוד כאן

ארכיאולוגיה קלאסית

אנו חוקרים את התקופות הקלאסיות, ימי יוון, רומא וביזנטיון, ועוסקים בחפירת ערים גדולות בעלות עמודי שיש, ומבנים מפוארים המעוטרים בציורי קיר וברצפות פסיפס. כאן גם נחשפים מטבעות שעליהם כתובות וסמלים. לחקר מנהגי הפולחן חופרים מתקופה זאת מקדשים פגאניים, בתי כנסת, מנזרים וכנסיות, עדות למגוון התרבותי והאתני הרחב שאפיין את אזורנו בעבר. פרק זמן זה מתחיל עם כיבושי אלכסנדר מוקדון, קשור בתולדות חיו של ישו הנוצרי, מרידות היהודים ברומאים (המרד הגדול, מרד בר-כוכבא), וצמיחת הדת הנוצרית.