תוכניות לימודים

אנו מציעים תוכניות לימודים לתואר בוגר, מוסמך ודוקטורט. הלימודים לכל אחד מהתארים מתקיימים בכמה מדורים עיקריים:

המדור הפרהיסטורי

 עוסק בפרק הזמן שבין ראשית התרבות החומרית, לפני כשני מיליון וחצי שנים, ועד המעבר לחקלאות ולישיבת קבע שהסתיים לפני כ-7,000 שנה


המדור לתקופות הכלקולית, הברונזה והברזל

 עוסק בפרק הזמן שבין 7,000 שנה לפני זמננו ועד לכיבוש הארץ בידי אלכסנדר מוקדון במאה ה-4 לפנה"ס


המדור לתקופות הקלאסיות - ההלניסטית, הרומית והביזנטית

 מן המאה ה-4 לפנה"ס ועד כיבוש הארץ על ידי המוסלמים בראשית המאה ה-7 לספירה


 ארכאולוגיה מוסלמית

 נלמדת בשיתוף עם החוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון

 

המדור ללימודי המזרח הקרוב הקדום

עוסק בתרבות, בספרות ובכתבים של מסופוטמיה הקדומה ומצרים העתיקה.

 

בכל המדורים הארכאולוגיים מתקיימות חפירות ופעילות מחקרית שבהם משתתפים סטודנטים בכל התארים, וכך לומדים את מקצוע הארכאולוגיה הלכה למעשה.  לימודי הארכאולוגיה המחקרית כוללים בנוסף להרצאות בכיתה ולימוד עצמי בספריה גם עבודת שטח, הכוללת חפירות וסקרים. השילוב הייחודי של עבודת מוח ועבודת כפיים, באווירה של חוג קטן ועצמאי, יוצר גיבוש חברתי וחוויות ייחודיות לחוג לארכאולוגיה.

 

אילוסטרציה

 

תואר ראשון

למבנה הלימודים לחצו כאן

רשימת הקורסים לפי מדורים | שנתון תשפ״ג:

קורסי מבוא | מדור פרהיסטורי | מדור מקראי | מדור קלאסי | מדור מזרח קרוב קדום | תת-מדור מוסלמי
 

תוכנית ארכאולוגיה מחקרית

תוכנית זו מקנה ידע נרחב על תולדות התרבות האנושית ותרבויות המזרח הקדום, לצד לימודי מיומנויות המכשירים את התלמידים לעבודת שדה ומעבדה במטרה להפוך לארכאולוגים מקצועיים. בשנה א' תדרשו לקחת את המבואות והחל משנה ב' תבחרו תחום התמחות ראשי ומשני. בנוסף, תיקחו חלק בעבודת שטח, חפירה לימודית ובימי סיור לאתרים ארכאולוגיים. לעיתים מתקיימים גם סיורים ארכאולוגיים לחו"ל. מסלול זה מאפשר להשלים במהלך התואר את החובות הנדרשים לזכאות לתעודת חופר, המאפשרת השתלבות בעבודת שדה ברשות העתיקות.

דרישות הלימוד

67 נקודות זכות הכוללות התמחות באחד המדורים של החוג, קורסי חובה מקצועיים ומתקדמים בכל שנה, השתתפות בחפירה לימודית וסיורים באתרים ארכאולוגיים.

 

תוכנית ארכאולוגיה עיונית (״ארכאולוגיה לא חופרת")

החל משנת הלימודים תשע"ט (2018-2019) אנו מציעים תוכנית לימודים חדשה הנקראת בפשטות ״ארכאולוגיה״. בתכנית זו ישנה גמישות רבה בהרכבת תוכנית הלימודים, והיא מתאימה במיוחד כחוג שני למי שלומד במסגרת דו-חוגית, במדעי הטבע, החברה, הרוח והמשפטים. במסלול זה ניתן לרכוש ידע רב על תרבות העבר עם דגש על ממצאים מארץ ישראל והמזרח הקדום הקרוב. הדגש בתוכנית זו הוא על מחקר היסטורי-תרבותי, ואין בה חובת עבודת שטח וחפירות. 

דרישות הלימוד

56 נקודות זכות, וישנה אפשרות להשתתף בחפירות וסיורים שמארגן החוג. כמו כן, ניתן ללמוד קורסים מחוגים קרובים בהיקף של 12 נ״ז. 

 

תואר שני


תכנית לימודי המוסמך בחוג לארכיאולוגיה וללימודי המזרח הקרוב הקדום היא מגוונת ורבת- מסלולים. במסגרת זו ניתן להתמחות בכל אחד מארבעת המדורים הקיימים בחוג (ארכיאולוגיה פרהיסטורית, ארכיאולוגיה מקראית, ארכיאולוגיה קלאסית ואשורולוגיה), וכן בשתי תכניות נוספות – ארכיאולוגיה אסלאמית ואגיפטולוגיה. כמו כן, ניתן לבחור מסלול בו משלבים, בתכנית מותאמת אישית, התמחות ביותר ממדור אחד. בכל אחת מן האפשרויות ניתן לבחור בין תכנית למוסמך עיוני (תכנית לימודים גמישה ללא הגשת תזה) ותכנית למוסמך מחקרי (תכנית לימודים מוכוונת-מחקר הכוללת הגשת תזה). הלימודים כוללים קורסים וסמינרים מתקדמים במדורי ההתמחות לצד קורסי מיומנויות, וככלל, חופש הבחירה גדול בצורה משמעותית ביחס לתכנית הלימודים לתואר הראשון. היקף הלימודים דומה בשני המסלולים, ועומד על 36 נ"ז (בדומה ליתר מסלולי התואר השני בפקולטה למדעי הרוח).
 

למבנה הלימודים לחצו כאן

 

מסלול עיוני
מטרת המסלול היא לאפשר לסטודנטים המעוניינים להמשיך בלימודיהם להרחיב את אופקיהם ולהעמיק את ידיעותיהם בתחומים הנלמדים בחוג באמצעות קורסים מתקדמים, סמינרים וקורסי בחירה מגוונים, והוא מיועד לסטודנטים שאינם מעוניינים בשלב זה להמשיך במסלול אקדמי.

מבנה הלימודים
סמינריונים במדור/י ההתמחות (8 נ"ז בתכנית המתמקדת במדור אחד, 12 נ"ז בתכנית דו-מדורית)
קורסי בחירה במדור/י ההתמחות (14-10 נ"ז)
קורסי בחירה נוספים בתיאום עם יועץ המ"א (16 נ"ז, מתוכם 8-6 נ"ז מחוץ לחוג)
מדעי הרוח הדיגיטליים (2 נ"ז מתוך היצע הקורסים הפקולטטי בתחום)
* במהלך התואר יוגשו שתי עבודות סמינריוניות, אחת במדור ההתמחות הראשי ואחת בתיאום עם יועץ המ"א.
* תנאי קבלה למסלול: ציון ממוצע 80 בתואר ראשון בארכיאולוגיה.
* מעבר בין המסלולים יתאפשר בציון ממוצע 90 בתום השנה הראשונה ללימודי המוסמך.
 

מסלול מחקרי
מטרת המסלול היא לאפשר לסטודנטים המעוניינים בהמשך לימוד ומחקר אקדמי להעמיק את היכרותם עם שדה המחקר הארכיאולוגי בארץ ובעולם, לפתח מיומנויות אקדמיות, ולבצע מחקר עצמאי ראשון בהיקף של תזה למוסמך (עבודה סמינריונית בעלת אופי מחקרי).
 

מבנה הלימודים
קורסי ליבה למוסמך מחקרי: תאוריה בארכיאולוגיה + כתיבה מדעית בארכיאולוגיה ומזק"ק (4 נ"ז)
סמינריונים במדור/י ההתמחות (8 נ"ז בתכנית המתמקדת במדור אחד, 12 נ"ז בתכנית דו-מדורית)
קורסי בחירה במדור/י ההתמחות (8-4 נ"ז)
קורסי בחירה נוספים בהתייעצות עם המנחה (6 נ"ז, מתוכם 2-4 נ"ז מחוץ לחוג)
קורסי מיומנויות בתחום ההתמחות בהתייעצות עם המנחה (במדור הקלאסי ובאשורולוגיה: לימודי
שפת מחקר שנייה ברמת מתקדמים) (8-6 נ"ז)
מדעי הרוח הדיגיטליים (2 נ"ז מתוך היצע הקורסים הפקולטטי בתחום)
בחינה אינטגרטיבית בסיום התואר (2 נ"ז)
* תנאי קבלה למסלול: ציון ממוצע 90 בתואר ראשון בארכיאולוגיה.
* בחירת מנחה/ים, נושא לתזה וכתיבת הצעת מחקר יתבצעו במהלך השנה הראשונה.
 

לימודי השלמה לתואר מוסמך
סטודנטים שלמדו תואר ראשון אחר באוניברסיטה העברית או במוסדות מוכרים להשכלה גבוהה יכולים ללמוד תואר מוסמך בארכיאולוגיה ובלימודי המזרח הקרוב הקדום בכפוף ללימודי השלמה בהיקף של עד 32 נ"ז. היקף ותכנית לימודי ההשלמה נקבעים במשותף עם יועצ/י המ"א של מדור/י ההתמחות, בהתאם לרקע של הסטודנט ולכיוון ההתמחות המיועד, ומורכבים מקורסי מבוא, בחירה וסמינריונים של תואר בוגר.

 

לייעוץ בנוגע ללימודי המוסמך ניתן לפנות לראשי המדורים:

במדור הפרהיסטורי: פרופ' אראלה חוברס hovers@mail.huji.ac.il 

במדור המקראי: פרופ' נעמה יהלום-מאק naama.yahalom@mail.huji.ac.il

במדור הקלאסי: ד"ר אורית פלג-ברקת orit.peleg@mail.huji.ac.il

במדור האשורולוגי: פרופ' אורי גבאי gabbay.uri@mail.huji.ac.il

 

תכניות הלימודים

במסגרת לימודי תואר מוסמך התלמידים רוכשים כלים אינטלקטואליים ומעשיים לעבודה כחוקרים עצמאיים. מכיוון שהחפירה הארכאולוגית היא תהליך ההורס את החלק שנחפר ויוצר מצב בלתי-הפיך, אנו רואים לעצמנו כמטרה מרכזית להכשיר ארכאולוגים מקצועיים וטובים, ברמה הגבוהה ביותר של התמקצעות. הסטודנטים גם מרחיבים את השכלתם המקצועית על-ידי לימוד קורסים רלוונטיים מחוץ לחוג.

הלימודים לתואר מוסמך באוניברסיטה העברית נמשכים שנתיים. בעלי תואר בוגר במסלול הלא-מחקרי נדרשים גם ללימודי השלמה. תלמידי תואר מוסמך מבצעים עבודת מחקר מקורית כחלק מחובותיהם לסיום התואר. עבודה זו יכולה להיות מבוססת על עבודת שדה, עבודת מעבדה, עיבוד חומר ארכאולוגי או בחינה ביקורתית של תוצאות מחקרי עבר על מנת לענות על שאלות מחקר. ניתן גם ללמוד לתואר מוסמך לא-מחקרי, ובמקרה כזה מבנה תוכנית הלימודים שונה מעט.

במכון לארכאולוגיה קיימת תוכנית מלגות על-שם רות עמירן, תוכנית ייחודית המחלקת לסטודנטים לתואר מוסמך ודוקטור מענקי מחקר לעבודת שטח או לעיבוד ממצאים. רק במכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית קיימת לסטודנט האפשרות לקבל תקציב לביצוע מחקר עצמאי.

רוב תלמידי תואר מוסמך משתלבים כבר במשך לימודיהם באחת ממשלחות או מעבדות המכון, או בפעילות רשות העתיקות ומשלבים עבודה מעשית עם הלימודים.

 

תואר שלישי

אנחנו המסגרת הוותיקה ביותר בארץ לחקר וללימוד הארכאולוגיה.

המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית הוא המוביל בארץ מבחינת תחומי המחקר, מספר החפירות והפרסומים המדעיים. החוג מדריך סטודנטים למחקר לתואר שלישי (דוקטורט) בכל מגוון ההיבטים של הארכיאולוגיה בארץ ישראל ובמזרח הקרוב. 

הלימודים לתואר דוקטור נעשים במסגרת הרשות לתלמידי מחקר.

אנו מכשירים חוקרים ברמה עולמית, שיצעידו את המקצוע קדימה בדור הבא.

ניתן לכתוב עבודת דוקטורט בכל אחד מתחומי הידע הארכאולוגיים. הלימודים נעשים בליווי מדריכים מסגל החוג. עבודה זו היא מחקר עצמאי המוסיף נדבך חדש לידע הארכאולוגי, והיא נשפטת על-ידי מומחים בתחום בארץ ובעולם. לעתים, סטודנטים משתלמים במשך מהתואר במוסדות מחקר בחו"ל לסמסטר.

מדי שנה נרשמים אלינו דוקטורנטים מכל העולם ללימודי תואר שלישי.

הם באים אלינו מרחבי העולם בשל הרמה הגבוהה של לימודי הארכאולוגיה באוניברסיטה העברית, בשל הידע הייחודי הקיים בארץ, ובשל השילוב של לימודים עיוניים עם התנסות מעשית. כיון שחלקם אינם דוברי עברית, מתנהלים חלק מהלימודים באנגלית. 

אנו מעודדים אתכם להציג את מחקרי הדוקטורט בארץ ובעולם.

הרשות לתלמידי מחקר מעניקה לכל סטודנט נסיעה אחת לחו״ל להצגת מחקרו בכינוס בין לאומי. בנוסף, המכון לארכאולוגיה מממן נסיעות נוספות.

קראו פרטים נוספים על תכנית התואר השלישי באתר הרשות לתלמידי מחקר

 

מדורי החוג

אנו מציעים תוכניות לימודים לתואר בוגר, מוסמך ודוקטורט. הלימודים לכל אחד מהתארים מתקיימים בכמה מדורים עיקריים:

המדור הפרהיסטורי

עוסק בפרק הזמן שבין ראשית התרבות החומרית, לפני כשלוש מיליון שנים, ועד המעבר לישיבת קבע וחקלאות לפני כ-10,000 שנים. 

המדור לתקופות הכלקולית, הברונזה והברזל

עוסק בפרק הזמן שבין 7,000 שנה לפני זמננו ועד לכיבוש הארץ בידי אלכסנדר מוקדון במאה ה-4 לפנה"ס.

המדור לתקופות הקלאסיות - ההלניסטית, הרומית והביזנטית

מן המאה ה-4 לפנה"ס ועד כיבוש הארץ על ידי המוסלמים בראשית המאה ה-7 לספירה. 

ארכאולוגיה מוסלמית

נלמדת בשיתוף עם החוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון. המכון לארכיאולוגיה באוניבריסטה העברית הוא המכון היחיד בארץ שבו ניתן להתמחות בארכיאולוגיה מוסלמית בתואר הראשון והשני. 

המדור ללימודי המזרח הקרוב הקדום

עוסק בתרבות, בספרות ובכתבים של מסופוטמיה הקדומה ומצרים העתיקה.

 

בכל המדורים הארכאולוגיים מתקיימות חפירות ופעילות מחקרית שבהם משתתפים סטודנטים בכל התארים, וכך לומדים את מקצוע הארכאולוגיה הלכה למעשה.  לימודי הארכאולוגיה המחקרית כוללים בנוסף להרצאות בכיתה ולימוד עצמי בספריה גם עבודת שטח, הכוללת חפירות וסקרים. השילוב הייחודי של עבודת מוח ועבודת כפיים, באווירה של חוג קטן ועצמאי, יוצר גיבוש חברתי וחוויות ייחודיות לחוג לארכאולוגיה.

 

אילוסטרציה